Niemand wil een ongeluk meemaken, zeker niet in het buitenland. Maar toch kan het voorkomen dat je schade maakt. Het is dan belangrijk om te weten of je autoverzekering ook geldt in het buitenland. Autoverzekeringen zijn goed geregeld. Je autoverzekering dekt in het buitenland dezelfde schade als in Nederland. De groene kaartIn het buitenland is je groene kaart van groot belang. Wat is een groene kaart? Een groene kaart is een internationaal verzekeringsbewijs. Op dit document dat je ontvangt van de verzekeraar staan de landen waarin je verzekerd bent. Dit zijn (vrijwel) altijd de landen in de EU en eventuele toevoegingen waar de verzekeraar ook actief is. Verdere informatie op de kaart bevat onder andere je kentekennummer, de periode waarin je voertuig verzekerd is en je kaartnummer. In veel landen in Europa is het meenemen van de groene kaart niet nodig. De landen waar je verplicht een groene kaart met je mee moet brengen (het originele document, niet een kopie) zijn Rusland, Wit-Rusland, Macedonië, Israël, Marokko, Moldavië, Oekraïne, Albanië, Servië, Iran, Tunesië, Turkije, Bosnië en Herzegovina en Montenegro. Wanneer je een caravan of aanhanger met eigen kentekennummer bezit en hiermee reist is het in sommige landen het verplicht om het papieren document mee te nemen. De landen die deze aparte regeling hanteren zijn Duitsland, Kroatië, Spanje, Portugal en Polen. Wat te doen bij een ongeluk in het buitenland?Op de groene kaart staat een internationaal telefoonnummer van je autoverzekeraar. Dit nummer moet je raadplegen wanneer je een ongeluk hebt in het buitenland. Je komt dan in gesprek met een Nederlandstalige medewerker of medewerkster die je vertelt wat je moet doen. Vaak zullen de telefoonmedewerkers ook gelijk regelen dat de auto wordt weggesleept naar een autogarage. Dit is standaard geregeld. De verzekering biedt dus dekking in het buitenland, maar je moet wel een aantal handelingen ondernemen. Net zoals in Nederland moet je een formulier invullen samen met de andere partij die betrokken is bij het ongeval. Aangezien beide partijen wellicht niet dezelfde taal beheersen, zijn alle schadeformulieren op dezelfde manier opgebouwd. Zo wordt de eventuele taalbarrière zo veel mogelijk verkleind. |
https://www.totaalbesparen.com/autoverzekering/pricewise |